Håndtering av utfordrende atferd for barnehageansatte

Kurset varer ca 30 minutter

Det vil bli sendt fortløpende på vår plattform.

Ta kontakt for gruppebestilling, så setter vi opp kurset etter deres ønske.

Barns atferd er kommunikasjon. Noen barn blir tydelig sinte og fortvilte gjennom handling og ord, de kan lager bråk og forstyrrer både lek og planlagte aktiviteter. Andre barn trekker seg tilbake og blir tause når livet blir vanskelig. De bare sitter der, leker for seg selv, gjør det de blir bedt om og det kan oppleves utfordrende å få til positive samspills-situasjoner.

Dette foredraget gir innsikt, refleksjon og konkrete verktøy for å møte barns atferd som utfordrer, både den synlige og den mer tilbaketrukne.

Det blir satt fokus på:

Voksenrollen – forståelse av barns atferd og de voksnes etiske kompass i møte med utfordrende situasjoner.

Forskningsbaserte tiltak – på individ- og gruppenivå, som gir mulighet til bedring og utvikling.

Ledelse av barns atferd – hvordan være en trygg og tydelig leder i barnegruppen.

Det emosjonelle klimaet i barnehagen – som grunnlag for et inkluderende og trygt lekemiljø.

Samarbeidets muligheter – hvordan personalet og foresatte kan dra i samme retning til barnas beste i møte med barn, foreldre og hverandre..

Målgruppe:
Alle ansatte i barnehage

Mål for kurset:
Å styrke kompetansen i å forstå, tolke og handle i møte med barns atferd som kan utfordre i barnehagehverdagen. I tillegg vil det bli gitt konkrete og forskningsbaserte til å utvikle strategier som fremmer trygghet, inkludering og positivt samspill til barns beste.

Ingrid Lund
Ingrid Lund
09:00 - 09:30
29.10.2025
Om kurset

Kurset varer ca 30 minutter

Barns atferd er kommunikasjon. Noen barn blir tydelig sinte og fortvilte gjennom handling og ord, de kan lager bråk og forstyrrer både lek og planlagte aktiviteter. Andre barn trekker seg tilbake og blir tause når livet blir vanskelig. De bare sitter der, leker for seg selv, gjør det de blir bedt om og det kan oppleves utfordrende å få til positive samspills-situasjoner.

Dette foredraget gir innsikt, refleksjon og konkrete verktøy for å møte barns atferd som utfordrer, både den synlige og den mer tilbaketrukne.

Det blir satt fokus på:

Voksenrollen – forståelse av barns atferd og de voksnes etiske kompass i møte med utfordrende situasjoner.

Forskningsbaserte tiltak – på individ- og gruppenivå, som gir mulighet til bedring og utvikling.

Ledelse av barns atferd – hvordan være en trygg og tydelig leder i barnegruppen.

Det emosjonelle klimaet i barnehagen – som grunnlag for et inkluderende og trygt lekemiljø.

Samarbeidets muligheter – hvordan personalet og foresatte kan dra i samme retning til barnas beste i møte med barn, foreldre og hverandre..

Målgruppe:
Alle ansatte i barnehage

Mål for kurset:
Å styrke kompetansen i å forstå, tolke og handle i møte med barns atferd som kan utfordre i barnehagehverdagen. I tillegg vil det bli gitt konkrete og forskningsbaserte til å utvikle strategier som fremmer trygghet, inkludering og positivt samspill til barns beste.

Om kursholder

Ingrid Lund er professor i spesialpedagogikk, forfatter og familieterapeut og arbeider i dag ved Universitetet i Agder på institutt for pedagogikk.

Hennes forskning er knyttet til atferdsproblematikk, psyksik helse og læringsmiljøutvikling og hun har ledet flere store forskningsprosjekter. Hun veileder, kurser og underviser ved universiteter og høgskoler, for kommuner, organisasjoner, skoler og barnehager m.m. Lund er forfatter av en lang rekke vitenskapelige og populærvitenskapelige artikler, bøker og kapitler i bøker.