
Kursbeskrivelse
Dette kurset gir en grundig og praksisnær innføring i funksjonelle analyser innen anvendt atferdsanalyse. Deltakerne får innsikt i hvorfor funksjonelle analyser er et sentralt verktøy for å forstå hva som opprettholder atferd, hvordan analysene gjennomføres, og eksempler på funksjonsbaserte tiltak.
Kurset setter særlig fokus på:
Hvorfor funksjonelle analyser?
Forståelsen av atferdens funksjon som grunnlag for forebyggende arbeid– og hva forskning viser om effekten av funksjonsbaserte intervensjoner.
Indirekte funksjonelle kartlegginger
Gjennomgang av intervjuer, semi-strukturerte intervju og standardiserte spørreskjemaer – når de bør brukes, styrker og svakheter, og hvordan man samler relevant informasjon fra personale og nærpersoner.
Deskriptive funksjonelle analyser
Hvordan observere atferd i naturlige situasjoner, identifisere mønstre, FAK-skjemaer, og hva vi kan og ikke kan konkludere ut fra deskriptive data.
Eksperimentelle funksjonelle analyser
En praktisk og forståelig innføring i ulike eksperimentelle analyser (den tradisjonelle, kortere analyser, latentsbaserte, avgrendese forsøk, IISCA/PFA), med vekt på sikkerhet, etikk og anvendelse i ordinære tjenester.
Målgruppe
Ansatte i tjenester som arbeider med personer med funksjonsnedsettelser – barnehage, skole, SFO, PPT, helse- og omsorgs tjenester og miljøtjenester.
Mål for kurset
Å styrke deltakernes kompetanse i å forstå, gjennomføre og anvende funksjonelle analyser for å identifisere hvorfor atferd oppstår. Kurset gir en helhetlig oversikt over indirekte funksjonelle kartlegginger, deskriptive- og eksperimentelle funksjonelle analyser.
Bjørn André og Christoffer er et radarpar fra Mjøsdistriktet.
De er kolleger i habiliteringstjenesten i Sykehuset Innlandet og har samarbeidet mye rundt temaet "funksjonelle analyser"
Du finner separate presentasjoner av begge to i presentasjonen av våre kursholdere.